Direktlänk till inlägg 11 mars 2011

Gröna ägg i snöstormen

Av gardens-djur - 11 mars 2011 10:05

 

  

Äntligen har isbardamerna kommit igång att värpa, så nu ska jag samla ägg för kläckning här hemma så jag kan utöka min egen lilla isbarflock. I fjol blev de flesta äggen sålda som avelsägg, men i år ska jag först kläcka själv (hemsk som jag är) Det gör ju dock i förlängningen att jag kan skicka avelsägg till fler så inget ont som inte har något gott med sig sägs det ju   


Har fn inte några kycklingar eller unghöns till salu längre, då de 3 unghönsen + en av tupparna nu är sålda och grönvärparkycklingarna från testkläcket är tingade. Just nu ligger ett testkläck med dv.kochiner i suron och där lär jag nog spara de kycklingar som blir till mig själv.


Efter att jag kläckt fram alla mina beställda ägg av stridshöns, vaktlar, ankor och kalkoner så kommer jag dock att kläcka fram kycklingar till försäljning..


Är också sjukt nöjd med inköpet av 10+ st till lohmandamer, de behövdes för att få lite matägg här i huset och det har redan sålts några äggpack av dessa, så de har börjat betala sig redan + att det blir ägg över till oss själva. Dessa går just nu med en yngre isbartupp, men kommer i höst att gå med indisk stridshönstupp. Jag räknar i alla fall kallt med att det kommer att bli några tuppar av de äggen som kommer om ca 3 veckor, så att det blir tupp både till de renrasiga och till lohmandamerna.


Mitt köttkycklingprojekt kommer förhoppningsvis igång på riktigt under våren 2012 och det ska bli mkt spännande att se hur första generationen blir. De hönor som blir av den kombon ska i sin tur gå med en isbartupp när de växt upp och generation 3 ska åter korsas in med indisk stridshöna. Så är i alla fall planen i dagsläget, men det återstår ju att se om teorin omsätts i praktik också   


Ha det gott   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gardens-djur - 30 juni 2012 12:01

Pga skilsmässa och flytt för min del så finns inga fjäderfän i min ägo för tillfället, men om livet vill så kanske det blir så i framtiden.. ...

Av gardens-djur - 26 april 2011 13:03

    I dag blir det bildbomb på mina små badankor + mina nya gobblers                      Rätt roliga djur dessa gobblingar och jag ser fram emot att de vita cröllwitzarna ska kläckas och dessutom har jag bokat in mig på li...

Av gardens-djur - 8 april 2011 12:59

      Tack vare goda vänner som ställer upp och hjälper till hände det en hel del idag under ca 2 timmars tid     Nu väntar jag på lite värme, så att det går att måla i en ljusare gråfärg, fixa in värpreden och sittpinnar samt näta in dörren...

Av gardens-djur - 7 april 2011 08:39

Blandade avelsägg säljes. Kommer att bli olika färger både på hönsen och äggen, vilket ger dig en fin grupp med värphöns som värper ägg i olika färger och nyanser.       Just nu är priset (inklusive frakt och emballage) 240 kr. Om du vill ha...

Av gardens-djur - 6 april 2011 17:11

   En del var obefruktade och de som var befruktade så dog en del efter ca 2 veckor i kläckaren och de som gick tiden ut och till och med dragit in gulesäcken pickade sig av någon anledning inte ut ur skalen. Inte heller blev det något av första om...

Ovido - Quiz & Flashcards