Direktlänk till inlägg 17 mars 2011

Vårens projekt del 1

Av gardens-djur - 17 mars 2011 08:43

     

Ska bli ett ljust, luftigt och hönsvänligt utrymme. Som synes har jag börjat riva bort det gamla murkna trägolvet, vilket också är punkt 1 på listan   

Inne

  • Ta bort de murkna brädorna
    Ta bort fårens foderbord
    Sätta upp värpreden
    Bygga långtråg eller göra foderautomater
    Näta
    Göra en lämplig dörr
    Fixa nytt fönster
    Måla med ljus, lämplig lättrengjord färg
    Sätta upp sittpinnar


Ute

  • Dra bort en gammal lastbil
    Rensa bort vad än för elände som döljs i vegetationen  ::)
    Slå ner stolp
    Näta
    Bygga landgång med nätsida utåt från öppningen i hönsutrymmet och över dyngplattan.

Just idag har jag tappat inspirationen pga av lite olika saker, men den kommer väl tillbaka hoppas jag.


I kläckarna ligger just nu: Isbarägg, dv.kochinägg och ägg från svensk blå anka och snart kommer det också att ligga vaktelägg däri och sedan följer väntan på att dunbollarna ska kika fram   


Ha det gott   

 
 
Ingen bild

Carina Ohlsson

23 mars 2011 10:46

Vilken fin blogg du har fått till och du kommer nog att få ett himla fint hönshus tillslut oxå ;-) vart köpte du dina Lohmanhöns ifrån? Ha de gott

 
Ingen bild

Hönsägare

23 mars 2011 13:45

Är det inga fönster i det där utrymmet???

 
Ingen bild

Ylva

24 mars 2011 09:40

Jo, det finns ett fönster, men eftersom utrymmet har varit helt djurfritt under några år, så är det igenspikat med en plywood (som syns)över isolering = måste fixas så att det är fönster där igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gardens-djur - 30 juni 2012 12:01

Pga skilsmässa och flytt för min del så finns inga fjäderfän i min ägo för tillfället, men om livet vill så kanske det blir så i framtiden.. ...

Av gardens-djur - 26 april 2011 13:03

    I dag blir det bildbomb på mina små badankor + mina nya gobblers                      Rätt roliga djur dessa gobblingar och jag ser fram emot att de vita cröllwitzarna ska kläckas och dessutom har jag bokat in mig på li...

Av gardens-djur - 8 april 2011 12:59

      Tack vare goda vänner som ställer upp och hjälper till hände det en hel del idag under ca 2 timmars tid     Nu väntar jag på lite värme, så att det går att måla i en ljusare gråfärg, fixa in värpreden och sittpinnar samt näta in dörren...

Av gardens-djur - 7 april 2011 08:39

Blandade avelsägg säljes. Kommer att bli olika färger både på hönsen och äggen, vilket ger dig en fin grupp med värphöns som värper ägg i olika färger och nyanser.       Just nu är priset (inklusive frakt och emballage) 240 kr. Om du vill ha...

Av gardens-djur - 6 april 2011 17:11

   En del var obefruktade och de som var befruktade så dog en del efter ca 2 veckor i kläckaren och de som gick tiden ut och till och med dragit in gulesäcken pickade sig av någon anledning inte ut ur skalen. Inte heller blev det något av första om...

Ovido - Quiz & Flashcards