Alla inlägg den 10 mars 2011

Av gardens-djur - 10 mars 2011 15:47

   

Ja, ibland undrar jag   


Förutom ankäggen som kommer till veckan så impulsbeställde jag 24 stycken japansk vaktel jumboägg idag + att jag köpte en till suro.. Hur ska jag annars kunna kläcka fram alla mina ägg menar jag??


Nåja, jag hade ju planerat ett köp av en till äggkläckare, men kanske inte just idag..


Så nu ser jag fram emot en dröse ägg till veckan + en till kläckare. De var ju snabba att skicka sist, även om de adresserat den helt galet och fick dirigera om den mitt i frakten   


Undrar vad jag ska stoppa in tillsammans med ankäggen för något? Kanske några isbarägg? De har ju kommit igång att värpa även de, eller i alla fall 2 av isbarhönorna har värpt ägg idag, så det hinner ju bli några isbarägg innan slutet av nästa vecka  Blir ju kanon att få lite större grupp med isbarhöns med tanke på att efterfrågan på avelsägg från isbar är ganska stor.


Ha det gott   

Av gardens-djur - 10 mars 2011 07:45

Har avelsgruppen som det kläcks fram grönvärpare från kommit igång och värpt igen efter monsterkylan som slog till för drygt en månad sedan    I morse när jag var ut, så låg där 5 ägg i redet och jag vet ju av erfarenhet att en del av brudarna värper lite senare än strax efter 7 på morgonen   


Lekte lite med en bild på en av lohmandamerna igår också.. Vad tycks??


 

Nu är ju inte jag speciellt duktig på sådant där, men ibland gör jag ett försök med mer eller mindre lyckat resultat    Jag gillar mina lohmadamer, de är fina, lugna och värper bra. Just nu är ju äggen efter värpuppehåll lite mindre än vanligt iofs, men de är snart normalstorlek på och jag tvivlar på att det kommer någon hemsk ihållande köldperiod igen så äntligen kan jag börja skicka ut avelsägg till de som tålmodigt väntat på att damerna ska komma igång igen   


Förutom lohmandamerna så blir det grönvärpare efter 3 sådana här:

    

2 sådana här

 

Och pappor är 3 sådana här blåa isbartuppar, varav en med guldig nacke och sadel

 


Närmast på tur i kläckaren är ju som sagt ägg av svensk blå anka, därefter ägg av indiska stridshöns och gula dv.kochin, därefter (om allt går som planerat) ägg av bronskalkon och pekinganka, därefter isbarägg + gula dv.kochin och sedan ska jag kläcka både grönvärpare och gula dv.kochinkycklingar för försäljning här i sommar   

För er som vill veta mer om hönsen, beställa ägg/kycklingar så skicka en fråga via frågerutan eller lämna en kommentar direkt här i bloggen..


Ha det gott   

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards